keskiviikko 28. elokuuta 2013

M kuten musaa!

T kuten Terve!

Täällä on ollut paljon puhetta Outreach-ohjelmasta ja sen työnkuvasta. Pureuduttu sen onnistumisiin ja ongelmiin, ja avattu samalla elämää Tansaniassa sitä kautta. Mutta yksi pelikenttä on jäänyt vähän taka-alalle, nimittäin oma varsinainen työni lasten parissa.


Sokeiden koulun oppilaat soittamassa koskettimia.

Toimin siis musiikinopettajana / liikunnanohjaajana / terapeuttina / isoveljenä / taideopettajana Irenten Rainbow Schoolissa, sokeiden koululla ja lastenkodissa. Lisäksi käyn vetämässä viikottain taidetunnin Magamban kylässä (n. 20km kotoamme). Siellä sijaitsee pieni koulu, jossa opiskelee kymmenen kehitysvammaista lasta. Näiden ohessa toimin neuvonantajana sekä Irenten nuorisokuorolle että Sekomun yliopiston kuorolle. Eikä tässä vielä kaikki, vaan Irenten vanhemman polven kuoro toivotti minut tervetulleeksi harjoituksiinsa, ja kyläläiset fundista opettajiin pyytävät yksityistunteja. Järjestän myös musiikinopetusta Outreach-ohjelman puitteissa.

Kaikkinensa laskin, että tällä hetkellä käynnissä on kymmenen projektia. Osa näistä aktiviteeteista on sellaisia, joita vedän täysin yksin. Osassa taas minulla on aisaparina joku paikallinen opettaja, kuten kuoronjohtaja. Sitten on näitä pienempiä projekteja, joissa toimin lähinnä tarkkailijana, annan palautetta ja kerron kehityskohteita.

Kiirettä pitää ja kalenteri alkaa olla niin täyteen buukattu, että hädin tuskin ehtii viettämään muutamaa vapaapäivää. Nyt vapaat osuvat torstaille ja lauantaille, mutta tähänkin on tulossa muutos jo ensi viikolla.

Työpäivät venyvät parhaimmillaan kymmentuntisiksi. Usein puikkelehdin pilkkopimeässä Tansanian myöhäisillassa koskettimet ja läppäri kourassa kotiin duunista.

Mutta se on niin ihanaa, mahtavaa ja antoisaa työtä, etten vaihtaisi mitään muuta pois kuin sen, että aurinko laskisi tuntia tai kahta myöhemmin!

Tansaniassa on karsittu opetussuunnitelmasta lähes täysin pois musiikki- ja taideopetus. Niinpä oppituntini sijoittuvatkin niihin kohtiin päivästä, kun oppilailla ”ei ole muuta tekemistä”. Tämä nyt oli odotettavissa oleva fakta, jonka kuulimme jo Morogorossa. Mutta fakta on myös se, että lapset rakastavat musiikkia, fudista ja piirtämistä.

Opetusryhmät poikkeavat valtavasti toisistaan: Lastenkodissa oppilaina minulla on yhteensä noin 30 nuorta naista, jotka opiskelevat sairaanhoitajiksi. Rainbow Schoolissa ikähaitari on noin 5-17, kun kolmasosa oppilaista on esikoululaisia. Sokeiden koululla ohjaan koulun kuoroa parhaillaan ja käyn viikottain leikkimässä ja soittamassa esi- ja alakoululaisten kanssa. Outreach taas täysin oma lukunsa.

Kysyntä ja tarve määrää usein sen tahdin, jolla edetään. Tällä hetkellä valmistamme pikavauhtia Lastenkodin toisen vuoden opiskelijoiden päättäjäisjuhlaan ohjelmanumeroita, ja sitten on pieni erikoisprojekti sokeiden kanssa. Toisten ryhmien kanssa taas mennään ”polepole”.

Rainbown ja Magamban oppilaiden kanssa keskitytään lähinnä kokeilemaan vähän erilaisia taputuksia ja rytmileikkejä ja haetaan vauhtia vähän kauempaa. Se on molemmille osapuoli parempi niin, koska silloin mielenkiinto säilyy, ja lapsilla on tarpeeksi aikaa sisäistää asioita. Ei haittaa vaikka rytmi ei ota sujuakseen, vaan se tulee sieltä ajan kanssa.


Oikeat vastaukset: Cameroon, Dodoma, Ethiopia,
Finland, Ghana, Arusha ja Hispania.

Opetuksessa pyrin pitämään toiminnan sekä leikkimisenä että opettemalla esimerkiksi nuottien lukemista. 
Käytän eräänlaista hirsipuumenetelmää ilman hirsipuuta, jossa lapset saavat sanoa yhden kirjaimen kerrallaan ja etsimme erilaisia sanoja. Käytännössä sanat ovat valtioiden ja kaupunkien nimiä, joiden alkukirjaimet muodostavat perusnuotit C, D, E, F, G, A sekä H.

Tänään vastaan tuli yksi Rainbown esikoulun oppilas, joka nähdessään minut kantamassa koskettimia, huusi välittömästi:

”A kuten Arusha! D kuten Dodoma!”

Tärkeintähän on muistaa itse olla opetustilanteessa mahdollisimman aktiivinen ja toistaa jo olemassa olevia sanan alkuja, kokonaisia sanoja ja pelin sääntöjä. Useimmat eivät osaa lukea, sokeat eivät näe taulua, vaikka osaisivat lukea, mutta kun pelin juju on selvä, niin jokainen lapsi haluaa arvata yhden kirjaimen.

Nuotit sitten ollaan käännetty koskettimiin ja Rainbown oppilaat ovat vuoron perään etsineet koskettimista jokaisen Arushan, Ghanan, Cameroonin ja niin edelleen. Olen tavallaan tylsä opettaja, etten anna lasten ainoastaan hakata ja paukuttaa soittimia, vaan yritän saada siihen jotain ideaa taustalle.

Löysin Rainbow Schoolin varastosta koskettimet, mutta minulle kerrottiin, ettei ne toimi. Asiaa tarkemmin tutkiessani kävi ilmi, että muuntaja oli mennyt rikki. Käytännössä siis ehjät koskettimet, joista puuttui muuntaja. Laitoin koulun pääopettajan ostamaan uuden muuntajan, ja nyt käytämme jokaisessa kolmessa koulussa näitä koskettimia.

Otin koskettimet itsekkäästi haltuuni, jotta ne pysyy ehjänä, mutta myös siksi, että vaikka koulut ovat erittäin tarkkoja omaisuudestaan, niin mielestäni on hölmö tilanne, että yhdessä koulussa seisoo täysin ehjät koskettimet käyttämättöminä, kun muut vain haaveilevat. Näin ollen ne liikkuu nyt kaikkien koulujen kesken tasapuolisesti.

Se fakta, ettei kouluissa ole soittimia, näkyy myös lapsissa. Erityisesti Rainbown kehitysvammaisissa. Teimme ensin pelisäännöt, ettei soittimia saa kohdella miten sattuu. Näin ollen hakkaamisvietti on vaihtunut kokeilunhaluun, kun lapset parhaansa mukaan yrittävät etsiä oikeita nuotteja. Innostusta riittää ja pienikin onnistuminen tuntuu lapsista hienolle. Jokaisen onnistumisen jälkeen oppilaalle annetaan isot aplodit, eikä pienet virheet siellä täällä haittaa. Soittotaito tulee ajan kanssa. Tärkeintä on nyt, että lapset saa tutustua soittimiin.


Magamban taidetunti tältä viikolta.

Magamba tekee tässä poikkeuksen siinä, että siellä tarjoan kaikenlaista musiikki- ja taideopetusta, ja tällä viikolla väritettiin värityskirjan kuvia ja harjoiteltiin samalla aakkosia. Lapset värittivät kuvia niin innoissaan, että lopulta kuvat loppuivat kesken. Yhden opettajan voimin toimiva koulu on tilanteessa, jossa opettajalla ei ole mahdollisuuksia, resursseja eikä ennen kaikkea välineitä opettaa mitään taiteeseen liittyvää.

Eräs oppilas teki minuun todella suuren vaikutuksen. Pyörätuolissa istuva kehitysvammainen teinipoika, jonka kommunikointitaso on alhainen. Annoin pojalle kuvan väritettäväksi, jonka jälkeen poika vahvisti ensin ääriviivat ja alkoi sitten värittää. Lopputulos oli uskomattoman tarkka, eikä väritys missään vaiheessa ylittänyt ääriviivaa. Värejä poika käytti ajatuksella ja jokaisella värillä oli selvästi oma määrätty alue.

Kun kuva oli valmis ja kehuin pojan lahjoja maasta taivaisiin, niin pojan isoäidin kasvoille tuli selvästi aito hymy ja ylpeys omaa huollettavaa kohtaan. Tätä osa-aluetta tarvitaan erityisesti outreachin parissa, eli vanhemmat kuulevat kehuja lapsistaan. Sille tulee ehkä vielä lisäarvoa sillä, että sen sanoo joku yhteisön ulkopuolinen, mutta yhteisölle tuttu henkilö. Meidän tapauksessa vielä eurooppalainen.


Ei kai kukaan ollut uskoa silmiään, kun kuva oli valmis.
Lupasin itselleni, että toimitan tälle kaverille
värit ja värityskirjan ensi tilassa.
Lastenkodin tytöt ovat siinä vaiheessa, että nyt otetaan askel epämukavuusalueelle. Siirrymme esilaulajan melodiasta siihen, että alkunuotti tulee koskettimista ja se on määräävä tekijä. Nyt kun instrumentteja on tarjolla, ja niille on opettaja, joka osaa kertoa, näyttää ja opettaa miten niitä soitetaan, niin niitä halutaan ehdottomasti käyttää.

Lähtökohta on se, että kuorolaulaminen perustuu siihen, että esilaulaja aloittaa laulun enemmänkin joltain korkeudelta, joka antaa raamit melodialle. Terotin tänään, että nyt tilanne on se, että instrumenttien käyttö pakottaa teidät kuuntelemaan sen nuotteja. Muutoin soitinten soittaminen on täysin mahdotonta. Aloitusnuottia ei voi vaihtaa joka kerta, vaan se on vakio ja se annetaan koskettimista.

Tytöt laulavat uskomattoman hyvin, eikä laulussa tai laulutaidoissa ole mitään korjattavaa. Enemmänkin kyseessä on toimintamallimuutos. Yhteisellä päätöksellä tytöt halusivat alkaa opetella laulamaan nuottien mukaan ja kosketinsoittaja sai pitää pestinsä.

Sokeiden kanssa taas valmistamme... Ehkä minun pitäisi paljastaa sitä täällä, mutta menköön nyt. Erään henkilön poika menee naimisiin syyskuun loppupuolella. Tällä henkilöllä on ruotsalaista taustaa, mutta kyseessä on täysin tansanialainen henkilö. Eräänä aamuna minulle tuotiin nuotit ja CD-levy, ja opettaja pyysi minua opettamaan kappaleen koulun kuorolle. Katsoin nuotteja ja totesin:

”Tämähän on ruotsiksi. Tarvitsen kyllä ensin apua ja aikaa, jotta ehdin kääntää joko englanniksi tai swahiliksi, miten vain haluatte?”

Johon opettaja:

”Ei kun ruotsiksi nimenomaan. Opetat lapset laulamaan kyseisen laulun, opetat ääntämistä ja ruotsiksi!”

Tämä on ollut ehdottomasti erikoisen pyyntö tähän mennessä, johon ei auttanut kuin vastata myöntävästi. Pakettia aloimme purkaa ensin toistamalla sanoja ja opettelemalla muutamia ääntämiseen liittyviä asioita, kuten aakkoset Ä, Ö ja Å.

Nyt takana on kolmannet treenit kuoron kanssa, ja en voi kuin kiittää tätä mahdollisuutta saada opettaa näitä lapsia. Kolmen tunnin ja 20 minuutin jälkeen lauloimme jo neliäänisesti neljä ensimmäistä tahtia ja lapset ovat pian oppineet ensimmäisen säkeistön ulkoa. Myönnettäköön, että itse olin ensin hiukan epävarma, että mitäköhän tästä tulee. Nyt voin jo varmuudella sanoa, että tästä tulee loistava! Kabisa!


Tärkeintä on, että kaikki saa pelata,
ja jokainen onnistuu ajallaan.

Työni ja työnkuvani poikkeaa monessa suhteessa Kirsin työstä, koska työni on luoda musiikkia lasten kanssa. Ja se on maailman parasta puuhaa!


-P

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti