maanantai 4. helmikuuta 2013

Väitöstutkimusta ja alkuperäislajeja

Hujambo! 

Ninaitwa Kirsi na mimi ni Mwalimu, ninasome Kiswahili pia lakini kidogo sana. Siinä oli kaikki suurinpiirtein mitä osaan tähän mennessä. Lisäksi osaan sanoa Asante ja Karibu, Kwaheri ja Tutaonana Baadaye sekä Bei Gani (=mitä maksaa, tärkein tähän mennessä). Rahasta puheenollen huomasin, että n. 2000 shillingiä on 1 euro. 
Eli 10 000 Shillingiä on n. 5 euroa. Ota kymppitonni ja  hae kupit kahvia! 


Aamupalaa

Maanantai-aamu meidän residenssissä alkoi koiran raivoamiseen naapurin muuttajille.
Meidän muutto onkin sitten huomenna.
Viikonloppuna vietimme ihanat viralliset, viimeiset läksiäiset, joissa kävi hurja määrä porukkaa. Käsittämätöntä, että meillä on niin paljon ystäviä. 

Tämä viikko minun osalta (tai siis toisinsanoen kaikki muuton yli  jäävät minuutit) on uhrattu väitöskirjapuuhille. Tällä hetkellä luen Basil Bernsteinin Class, Codes and Control teosta vol. 3 Towards a theory of Educational transmission. Torstaina on tapaaminen Jarkko Hautamäen kanssa aiheesta. Jotenkin toivoisin, että saisin alkuperäisin aiheeni erityisopetuksen koulutuspoliittisesta muutoksesta siirrettyä konseptina Tansaniaan. Toki siis sisältö on täysin eri, mutta intressiryhmä sekä verkostovaikuttajien tarkastelu voisi nähdäkseni olla siellä vielä kiintoisampaa kuin suomessa, ottaen huomioon kaikki NGO ja mission organisaatiot. Kriittisesti tarkastellen aihe on kuitenkin jossain määrin huono, koska tulen itse olemaan osa tätä verkostoa toiminnallisesti, ja mielestäni oman toiminnan objektiivinen havainnointi on mahdottomuus. Toki jos ksyeessä on jokin elämänkerrallinen tutkimus asetelma on eri, mutta tässä tilanteessa en näe tässä vahtoehdossa suoranaisesti, ainakaan muokkaamatta, mitään järkeä. 



Paikallista instituutiorakennetta 

Opiskelututtuni ehdottivat suoraan Case-tutkimusta niistä organisaatioista, joissa toimin/toimimme, mikä on oikeasti todella hyvä idea, itselläni on vain yleisesti ottaen tapana tehdä asioita monimutkaisia, hankalia ja maailmaa syleileviä. Jarkko Hautamäki taas ehdotti aiemman aiheeni siirtämistä ja "frameworks of schooling" rajankäynnin säilyttämistä näkökulmana, mutta ottamalla mukaan uuden näkemyksen "learning by borrowing", joka on noussut erityisesti PISA- tutkimusten myötä uudelleen tapetille. Mitä me siirrämme koulutuksellisesti vähemmän kehittyneiden maiden opetusjärjestelmiin ja onko mahdollista nähdä institutionaalisesti jonkinlaista "path dependencyä" sen mukaan minkämaalainen esim. järjestö alueella on perinteisesti/ viimeksi toiminut? 

Jos jollekin heräsi ajatuksia, on tttuja alueella koulutustehtävissä, jne. vinkkejä otetaan mielellään vastaan!


Partureiden aatelia

Viime viikonloppuna saimme kuulla, että alueella on paljon alkuperäislajeja, joita ei ole muualla.Tai siis olemme kuulleet jo aiemmin, mutta en ole ehtinyt perehtyä aiheeseen sen kummemmin. Nyt perehdyttyäni huomasin, että ei tietenkään mitään hauskoja ja sympaattisia kuten panda, tai gepardi tai joku söpö apina vaan pelkkiä käärmeitä, liskoja ja hämähäkkejä. Charming. Ihanaa, katso kulta kun se on söpö: 



Käärmeharrastajien suosikki. Noin metrin mittainen Usarambas eyelashes Kobra. Erittäin agressiivinen ja hyökkäävä. Kivaa. 



Usambaras Baboon Tarantula on kyllä mun suosikki. Hämähäkkiharrastajien aatelistolajeja, harvinainen, elää vain meidän kotinurkilla (ofcourse). Noin meidän koirankokoinen, aikuisena 6 inches eli noin 10 senttiä tai enemmän. 
Erityisen agressiivinen, ei varoita vaan hyökkää suoraan. Tykkää piileskellä asioiden alla. Kivaa. 




Ja viimeisenä ainut hauskannäköinen (ja käsittäääkseni ei myrkyllinen) ystävä, joka sanoo kuvassa päivää. 
Usambaras Chameleont, joita on ilmeisesti alueella paljon, koska kaikilla turisteilla on niitä joka kuvassa käsissään. 

Vielä perään aamun terveysjuomat, joilla on hyvä aloittaa tämä virallisesti viimeinen viikko talven keskellä!
Näin yöllä unta, että opin puhumaan sujuvasti Swahilia kuukaudessa. 

Mikäs tässä ritariässä. 



- Kirsi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti